Bolivia - Cochabamba

Lunch hos Anna-Maria idag igen! Nu blev det köttsoppa till förrätt, en varmrätt som bestod av ris + en gratäng med kött och tunna strips, grönsaker samt starksås. Till efterrätt blev det färsk mango. Maten som Anna-Maria bjuder på är utan tvivel bland de bästa vi ätit under hela resan! Hon är så otroligt givmild och vill att vi ska ta mer mat hela tiden och vi blev återigen bjuden hem till henne för lunch imorgon.

På eftermiddagen promenerade jag och Lisa genom Cochabambas Boulevard till Cine Center där vi åt lite snabbmat och tänkte se en film på bio. Självklart var varenda film dubbad... Är det något jag har svårt för är det nog just det. Som tur var är både jag och Lisa anti sådana filmer, så efter att ha ätit på foodcourtet som fanns där valde vi att gå vidare hemåt. Ungefär 200 meter från vårat hotell stannade vi till vid den Mexicanska glassbaren Yucatan (Yucatan är ett område i Mexico, det var där jag Victor och Mange backpackade förra året) Vi köpte varsin isglass som var fylld med kondenserad mjölk och när man tog en tugga av glassen rann en del av fyllningen ut och det smakade precis som vit choklad! Några liknande glasser kan jag inte minnas att jag såg när vi var i Mexico förra året, men på något sätt måste den ha en koppling dit, hur som helst var det bland den godaste isglassen jag smakat!

Morgonen bestod av frukost, dusch och lite småpyssel. Minuterna innan Javier hämtade upp oss kände vi oss både pirriga och nervösa, det var ju trots allt fem år sedan vi träffade allihopa sist, men direkt han kom in i lobbyn där vi väntade sköljdes en bra känsla över oss och all nervositet försvann. Javier var precis lika lättsam, trevlig och skämtsam som tidigare och i bilen satt också hans fru Hemena och deras två döttrar som glatt hälsade på oss när vi klämde oss in i baksätet med dem.

Hemma hos Anna-Maria blev vi bjudna på lunch som bestod av kött, potatis, massvis av grönsaker och till efterrätt fick vi äppelpaj med vaniljsås. Även här kände vi oss, precis som för fem år sedan, jätte välkomna.

Efter maten satte vi oss i bilen och åkte en bit upp bland bergen, här fick vi en grym utsikt över Cochabamba, som är Bolivias tredje största stad. Jag tog några foton, men som jag sagt tidigare samarbetar kameran inte alls med mig mer och vid ett flertal tillfällen under dagen vägrade den att öppna linsen. Jag tror knappast att den kommer överleva resan ut.

När vi kommit ner från bergen gjorde vi ett stopp vid ett typiskt bolivianskt fik där vi beställde varsin glass. Det var hur gott som helst! Solen började sedan gå ner och de lämnade av oss vid vårt hotell.

På kvällen gick jag och Lisa ut och hämtade hem starka kycklingvingar som vi sedan satt och glufsade i oss i sängen. Imorgon är vi bjudna på lunch hos Anna-Maria igen. Nu känns det verkligen som att vi är i det äkta Bolivia.

Bolivia - Cochabamba

Trots att vi betalat lite dyrare för att få en buss med bättre standard fick vi inte det, eller i alla fall inte den vi förväntat oss. Direkt vi kom in i bussen skrattade vi nästan och tänkte att så klart blev det en sådan här. Okej, bussen var inte jätte ruggig, men den var sunkig, sliten, hade som vanligt ingen toalett men det som skilde sig från de andra bussarna var att denna inte heller stannade en enda gång för toabesök... Väldigt märkligt. Som tur var så var mitt bs stabilt denna gång, är det inte det behöver jag kissa ungefär varje halvtimme. Hade blivit lite problematiskt. Trots en dålig och skumpig väg kom vi fram helskinade till busstationen, och trots att det inte fanns någon radiotaxi att åka med (som är super viktigt att ta om man ska färdas med taxi i Cochabamba) kom vi fram helskinad till vårt hotell (vi delade en vanlig taxi med ett spansktalande par från Argentina...) Direkt vi kom innanför dörrarna på vårt hotell insåg vi hur fint det var. Lätt det bästa vi bott på. Då vi kom fram så tidigt på morgonen gick vi och åt frukost direkt, även den den bästa som ingått i priset på ett hotell, och gick sedan och la oss. Vi vaknade sedan på eftermiddagen, gick ut och strosade i några kvarter, drack en öl, åt hamburgare, två juicer och som toppen av i:et fanns här också Acai som vi inte sett sedan Brasilien! Mer än ätit och sovit har vi inte gjort denna dag.

Imorgon kommer Javier och hämtar upp oss, vi ska äta lunch hos Anna-Maria!

Nu har den riktiga nedräkningen också börjat