Cristo Redentor

Idag tjöt väckarklockan redan vid 07.15!
Vi slängde i oss gröt till frukost och tog bussen mot det 710 meter höga berget Corvovado där den kända Kristusstatyn står och blickar ut över Rio. Strax efter klockan 10 var vi framme, det var dock kö och den tidigaste turen upp var klockan 12.40. Så vi fick glatt vänta på ett litet ölhak i nästan 3 timmar tills det var dags.

För att komma upp till Kristusstatyn får man välja att antingen åka minibuss eller ett litet tåg. Vi valde att åka med tåget som sakta slingrade sig upp för berget i cirka 20 minuter.

Att stå på toppen av det 710 meter höga berget bredvid den 30 meter höga Cristo Redentor, som räknas som en av världens sju nya underverk, var oslagbart. En fantastisk utsikt över hela Rio de Janeiro och vi hade dessutom vädret med oss.

Bilderna ger varken statyn eller utsikten rättvisa, det är något man måste se och uppleva själva! Det var riktigt mäktigt.

Nu har jag besökt 2 av världens 7 nya underverk. Bara 5 kvar!

● Chichén Itza i Mexico ✔
● Cristo Redentor i Brasilien ✔

SANTA MARTA & LAPA

Efter vi ätit lunch idag tog vi metron till stationen Gloria, taxi till Santa Marta & därefter buss till Lapa. I Lapa skulle vi se en av de färgglada trappor som Rio är känd för.

När vi hoppat av bussen och promenerat cirka 50 meter in mot torget kommer en tjej & tre killar emot oss & börjar "dansa". Tjejen går fram till Lisa och tränger in henne mot en vägg och börjar rycka i hennes väska. Lisa håller kvar i sin väska och försöker ta sig därifrån men då kommer en annan kille som blockerar vägen och tjejen börjar riva och slå Lisa i huvudet. Medan detta händer går en av killarna emot mig och jag springer bort från honom och skriker efter hjälp...

Till en början var det ingen som lyssnade, men tillslut var det en man som kom fram men då hade rånarna redan försvunnit... De fick med sig Lisas sprillans nya kamera & kontanter, men lämnade kvar hennes väska, kontokort, glasögon & min insulinpump som jag lagt i hennes väska (som dock gick sönder när de slängde den i backen...)

Allt pågick i kanske 1.5 - 2 minuter...

Nu i efterhand har vi förstått att vi ändå haft tur, det hade kunnat gå så mycket värre.

Men ändå...
Så äckligt otäckt. Tredje dagen på vår resa. Att bli attackerad mitt på ljusa dagen. Kommer nog ta ett tag innan vi kommer över detta, usch.

Bild från området Santa Marta (ingång till en faela)

Torget i området Lapa

På eftermiddagen gick vi på söndagsmarknad här i Ipanema & avslutade med en Caipirinha. Ännu en tidig kväll, klockan är 20.30 & nu ska vi strax sova! Imorgon ska vi upp tidigt & åka upp till Kristusstatyn.

Brasilien - Rio de Janeiro

Imorse tog vi en rejäl sovmorgon & vaknade strax efter 10. En bra start på dagen då vårat incheckat bagage som tidigare försvunnit på flygplatsen lyckats hitta sig tillbaka!

Varit ännu en dag av strosande på gatorna i Rio.
 På dagen var det 25 +, blå himmel, strålande sol och eftersom vädret var så bra bestämde vi oss för att ta en tur till turistattraktionen Sockertoppen. Sockertoppen är ett högt berg som man åker linbana upp till & på toppen har man en utsikt över Rios stränder, regnskogar & den berömda Kristusstatyn. Då vi inte hade med oss någon bra kamera vände vi tillbaka till hotellet & hämtade Gopron men när vi sedan stod på busshållsplatsen påväg till Sockertoppstationen såg vi till vår besvikelse att batteriet på kameran dött. Glad i hågen (inte alls irriterad!) promenerade vi tillbaka till hotellet för att byta till en annan kamera... När vi sedan kom tillbaka till busshållsplatsen insåg vi att den kameran heller inte fungerade då minneskortet inte satt i... Mörka moln tornade upp sig och vi insåg att det nog inte var menat för oss att åka till Sockertoppen idag. Imorgon ska det tydligen regna så vi siktar på att åka dit på måndag istället eftersom vädret ska vara bättre då.

Efter att ha surfat runt lite om tips om Rio fastnade vi för restaurangen Garota de Ipanema som tidningen Vagabond rekommenderade. Enligt Vagabond är restaurangen enkel med en genuin stämning & en riktig fullträff om man vill äta bra kött! Det tog cirka 10 minuter att promenera dit från vårt hotell & vi beställde in deras specialitet - Picanha. Picanha är en klassisk brasiliansk kötträtt som serveras på heta järnhällar direkt vid bordet. Vi fick grilla köttet själva och det serverades med sallad, ris, bönor, coscus & pommes.